A hagyományos kutyakiképzési módszerek alapja az egyéni tanulás. Pedig számtalan tudományos tanulmány támasztja alá, hogy a kutyák megfigyelés révén az embertől is tanulnak (társas tanulás), sőt képesek egyes emberi viselkedési akciók utánzására is.
A jelen tanulmány szerzői a társas tanulás alapján kifejlesztett „Csináld utánam!” módszert és az egyéni tanuláson alapuló ún. klikkeres kiképzés technikáját hasonlítják össze a hatékonyság szempontjából. A társas tanuláson alapuló kiképzés során a kutyának megtanítják, hogy a demonstrátor (gazda vagy kiképző) által bemutatott akciót a „Csináld utánam!” vezényszó elhangzását követően utánozza. Korábbi tanulmányok kimutatták, hogy az ilyen módszerrel kiképzett kutyák képesek az ember akcióját különböző helyzetekben is utánozni, sőt új akciókat, és akciósorozatokat is lemásolnak. A kutyák akkor is emlékeznek az ember akciójára, ha a demonstráció 10 vagy akár 60 perccel korábban történt. A klikker kiképzés során a kutya akkor kap jutalmat (és hallja meg a klikker – klikk hangját), ha a kiképző által kiválasztott akciót hajtja végre. A feladat végrehajtásához szükséges akciók folyamatos jutalmazásával, illetve a követelmények fokozatos szigorításával érik el, hogy a kutyát rávezessék a kívánt végső cselekvésre.
A kísérlethez 16-16 kutyát válogattak ki, amelyek kellően járatosak voltak az adott kiképzési módszert illetően. A kutatók igyekeztek kiegyenlíteni a fajták arányát, illetve az alanyok korát a két csoportban, és a kísérletben csak tapasztalt kutya-gazda párosok vehettek részt, akik megfelelő vizsgával rendelkeztek. A gazdák számára 15 perc állt rendelkezésre, hogy a kutyának megtanítsák az adott feladatot, az általuk jól ismert módszer szabályai szerint. Ha a kutyának 15 perc alatt nem sikerült elsajátítani a megtanítani kívánt akciót, akkor a tesztet eredménytelennek tekintették. A gazdák az egyes tréningekben annyi szünetet tarthattak, amennyit csak jónak láttak, azonban a szünetek időtartalma minimum 5 perc, és maximum 4 óra lehetett.
A tesztek egy kutyakiképző jelenlétében zajlottak, aki felügyelte, hogy a gazdák helyesen alkalmazzák az adott kiképzési technikát, illetve, ha kellett, akkor segítséget is nyújtott. A gazdáknak három, különböző nehézségű tárgymanipulációs akciót kellett megtanítani. Az egyszerű feladatok esetében a kutyának különféle tárgyakat kellett manipulálni (pl. meghúzni egy csengőt). Az összetettebb akciók már komolyabb készségeket igényeltek, hiszen jobban hasonlítottak egy segítőkutyától is elvárt feladathoz (pl. fiók kihúzása). A harmadik feladat egy kételemű akciósorozat megtanítása volt (pl. felmászni egy székre, majd meghúzni a csengőt). A kutatók az elemezték, hogy hány gazdának sikerült 15 percen belül megtanítani az adott nehézségű feladatot. Emellett megmérték az első sikeres akcióig eltelt időt, és feljegyezték, hogy hány gazda tartott szünetet (ha tartott, akkor mennyit) a tréningek alatt.
Az egyszerű feladatokat mindegyik páros sikeresen teljesítette függetlenül, hogy a gazda melyik kiképzési módszert alkalmazta, és nem volt különbség az első akcióig eltelt időben sem, emellett az egyszerű feladat alatt egyik gazda sem tartott szünetet.
Az összetett feladatok esetében sem mutatkozott különbség a két módszer eredményessége között, azonban a „Csináld utánam!” módszerrel tanuló csoportban a párosok gyorsabban hajtották végre a feladatot, és kevesebb szünetet is tartottak, mint a klikkeres csoport gazdái.
Az akciósorozatok megtanításánál a „Csináld utánam!” módszerrel sokkal több páros teljesítette a feladatot, bár a teljesítők között a gyorsaságban nem volt eltérés. Az összetett feladatokhoz hasonlóan itt is a klikkeres kiképzési technikát alkalmazók tartottak több szünetet.
Összefoglalásképpen elmondható, hogy ez az első olyan tanulmány, amely a „Csináld utánam!” kutyakiképzői módszer hatékonyságát vizsgálja. Az eredmények azt mutatják, hogy az összetett feladatok és a kételemű akciósorozatok megtanításánál a „Csináld utánam!” módszer hatásosabbnak bizonyult. Ezek alapján várható, hogy ez a módszer a jövőben sokkal nagyobb népszerűségnek örved majd a kiképzők között.
Az összefoglalót írta: Miklósi Bernadett
Az eredeti publikáció elérhető itt.